Jesteś w: Start Comenius 2012-2014 Dzień wody
Dzień wody |
Uczniowie Zespołu Szkół Budowlanych od 2012 roku angażują się w realizację projektu Comenius „Spirit of Hope”, którego jednym z aspektów jest WODA. Uczniowie i nauczyciele podejmując się wyboru tematów do realizacji podprojektu „Woda” wzięli pod uwagę specyfikę szkoły i realizowaną tematykę na lekcjach geografii i przedmiotów zawodowych - wodociągów. Dlatego wiodącym zagadnieniem w tym podprojekcie była rzeka, a tematykę z tym związaną realizowano w klasach III Tb, II Tb, I Tb i IV Tb.
22 października 2013 roku w Dniu Wody uczniowie zaprezentowali wyniki swoich prac przed licznie zgromadzoną publicznością, wśród której nie zabrakło pana dyrektora Stanisława Starzyka, koordynatorki projektu Aliny Dziurgot, nauczycielki geografii Joanny Balcerzak, nauczycielki przedmiotów zawodowych Elżbiety Światowiec i uczniów.
Na początku spotkania Anna Chmura scharakteryzowała sieć rzeczną Polski z szczególnym uwzględnieniem Podkarpacia, a jej koleżanki Monika Leśniak i Paula Grądzka omówiły przyczyny, rodzaje i skutki oraz występowanie powodzi i wezbrań w Polsce i na podkarpaciu. Następnie o ćwiczeniach terenowych z geografii opowiadały Magda Sołdyga i Anna Chmura, które towarzyszyły młodszym kolegom z klasy II Tb w pomiarach czasu przepływu wody w nurcie i głębokości koryta mokrego cieku na rzece Ruda- Młynówka, a dzień później w ćwiczeniach kameralnych na lekcji geografii, kiedy to sporządzali wykresy przekroju poprzecznego cieku mokrego oraz obliczenia średniej prędkości i przepływu wody w rzece.
W dalszej kolejności zaprezentowano „drogę” wody do i z naszych kranów. Bartek Zieliński przedstawił sprawozdanie z wycieczki do ujęcia wody na Wisłoce w Wojsławiu, podczas której uczniowie dowiedzieli się jak zbudowane jest ujęcie wody, jak dzieła i ile wody dziennie ujmuje się dla Mielca. Ponieważ stan czystości wody w Wisłoce nie jest zadawalający musi być ona uzdatniana, aby mogła się nadawać do picia. Jakub Smagacz przybliżył przebieg uzdatniania i badania wody, jakiego dokonuje się przed wprowadzeniem do wodociągów miejskich. Uczniowie, którzy odwiedzili stację uzdatniania wody przeprowadzali badanie wody, pod czujnym okiem laborantki. Poznali oni procedury badania wody i dokumentowania wyników, co zaprezentowali w Dniu Wody zebranym gościom. Bartek Zieliński i Kacper Wróbel dokonali badania twardości i ph wody: mineralnej, z kranu i przegotowanej.
Z wykładu Pani Inspektor Ochrony Środowiska z Rzeszowa, który odbył się 15 czerwca 2013 roku w naszej szkole, dowiedzieliśmy się między innymi, że główną przyczyną zanieczyszczeń Wisłoki jest nieuregulowana gospodarka ściekowa tzn. niekontrolowany zrzut ścieków nieoczyszczonych bezpośrednio do rzeki. Szczegółowym opracowaniem i prezentacją tego zagadnienia zajął się Mariusz Sędłak, który omówił rodzaje zanieczyszczeń wód w Polsce i na Podkarpaciu. Podczas prezentacji dostępne były materiały z wykładu pani inspektor. Wykład Pani Inspektor wywołał pytania: Czy uświadamiamy sobie, że woda to życie?. Czy należycie dbamy o jej zasoby? Czy zanieczyszczamy? Czy marnujemy podlewając np. trawniki w czasie suszy? Dlatego przeprowadzono wśród uczniów ankietę, której wyniki przedstawił Krzysztof Tylutki. Okazało się między innymi, że uczniowie naszej szkoły zużywają mniej wody niż średnio w Polsce, co oznacza, że dbamy o zasoby wody w naszym kraju.
O kolejnym procesie, jakiemu poddawana jest woda już po jej użyciu przez człowieka opowiadał Michał Lodarski, który omówił proces oczyszczania ścieków w mieleckiej oczyszczalni ścieków.
Mariusz Działo zarezentował wykonany samodzielnie z drewna model statku hiszpańskiego, nawiązujący do podróży bohatera polskiej lektury, Mikołaja Doświadczyńskiego. Statek ten zostanie zaprezentowany na spotkaniu we Francji.
Następnie konferansjerzy Dnia Wody Magdalena Wnuk i Kewin Wszołek zaprosili nauczycieli i uczniów na degustacje wód mineralnych, podczas której można było oddać się lekturze plakatów przedstawiających skład mineralny wód oraz przeczytać ciekawostki i powiedzenia związane z wodą.
|
« poprzedni artykuł | następny artykuł » |
---|